Monday 18 October 2010

Eerste Wishstones 1 jaar!

It's A kind of Magic!

Vandaag een jaar geleden werden ze geboren: de eerste Wishstone pups! Moede Sugar kreeg 2 zoons en 5 dochters. De kleine Wishstones van toen zijn nu keien! Meet the Sugar-gang:

Bente

Bente (!) mailt ons: "Moest ik op de valreep nog poseren in het zonnetje. Nou ja, ik zie alles voorbij komen natuurlijk; ballen, vliegjes, wandelaars, fietsers en mijn vriend Youp, de borderterrier van de buren. Maar vooruit, ik heb begrepen dat het voor mijn verjaardag is, dus ik doe mijn best. Ik heb het hier prima naar mijn zin in Oudendijk. Mijn baasje Jan doet de hondentraining met me en we zijn de besten van de klas. Jan zegt dat het door mij komt, maar hij doet ook aardig zijn best. Ze lopen hier wat af met me en daarna gaan we altijd nog op het speelveld rennen met vriendjes en vriendinnen en een balletje. Baasje Marjan loopt ook, maar niet zo ver. Ze praat altijd tegen me. Geen idee waar ze het over heeft. En ze kan niet gooien. Dat is wel jammer. Maar zij vindt het weer lekker om languit op de grond met me te knuffelen en daar ben ik ook niet vies van".

Lief, eigenwijs smoeltje...

"Eén keer per week komt er een kleinzoon, genaamd Seth. Daarmee kan ik het ook erg goed vinden. We halen samen kattekwaad uit en soms eet ik een wiel van zijn speelgoedauto. Dat vindt ie niet erg. Hij roept soms wel dat ie vindt dat ik voor straf op de mat moet, want dat moet hij ook van zijn moeder. Maar ik lig graag op die mat, dus mij maakt dat niet uit. We kunnen samen erg goed overweg met water, zand, modder en stokken. Man, dat is zó lekker! Hij moet daarna altijd in bad. Ik ga gewoon even de vaart in. Die Seth is al drie. En ik word één. Ik hoop dat ie niet zo hard groeit. Als ie nu met een broodje door de tuin loopt, kan ik er makkelijk bij. Zelfs al houdt ie het boven zijn hoofd. Ik ben soms wel benieuwd hoe het met mijn familie is. Maar Jan en Marjan hebben me beloofd dat er over een jaar of zo een labrador bij komt, hier in huis. En dat zal er wel eentje worden van de familie. Dat willen ze tenminste graag en mij lijkt dat ook een topidee. Dus ik wil graag mama, papa, tante Janet, broers, zussen en alle verdere familie de hartelijke groeten doen. We gaan elkaar vast nog een keertje zien, wedden? Liefs, likken en knuffels van Bente. Of voor een keertje dan die officiële naam: Wishstone A Kind of Magic!"

Wishstone Aristoteles

Floris woont in Friesland, vlakbij zijn nest-zusje Yster (Angel in Disguise). Zijn beste vriend is de zoon in de roedel. Samen brengen ze heel wat uurtjes door.

Lieve Floris

Zijn baasje omschrijft Floris als stoer en ook heel nieuwschierig. En dan vooral wat betreft geur: zijn neus hoor je de hele dag snuffelen!
Floris volgt nog steeds trouw cursus met zijn vriendjes al vanuit de puppieklas.

Floris blijft braaf

In tegenstelling tot zijn zwarte broer Sem, is Floris totaal niet waaks. Zijn baasjes verwonderen zich erom, maar deze witte reus blaft niet! Floris is erg makkelijk in de omgang, dol op gezelschap van zijn roedel, maar hij kan ook prima even alleen thuisblijven. Samen op de boot is natuurlijk wel het summum! Iedereen vlakbij elkaar en overal water! Want ook Floris is dol op zwemmen.

Floris aan boord van zijn schip


Wishstone A Star is born

Wij boffen erg, want Sem, het kleine zwarte reutje van het nest, woont vlakbij! Die zien we dus nog wel eens. Sem doet het prima in zijn fijne huis met zijn roedel. De twee kinderen kom ik geregeld tegen, of anderen hebben ze gezien: hoogblonde kids met een grote zwarte laab die zo goed luistert. Dat is Sem. Of er nou kermis is, of circus, of Harley Davidson-dag in het dorp, Sem is van de partij! En hij kijkt nergens van op, maar vindt het wel erg leuk.

... je ziet 'm denken

Lief en knuffelig, bedachtzaam en speels. Slim, en soms boevig. Hij volgt ook nog altijd trouw cursus en heeft de hele zomer met zijn baasjes gekampeerd.
Hij wil niet gebrosteld worden, nog aan zijn staart worden bijgeknipt. Allemaal poespas, lijkt hij te denken. Ik ben zo al perfect, a natural star!


Net als zus Bente en Zootje en Suzette, weet deze vent dus precies hoe hij het hebben wil, en hoe niet. Gelukkig zijn deze opgroeiende jonge schurken allemaal nog volop in ontwikkeling en schaven wij baasjes hier en daar zo nodig wat bij.

Sem en zijn kip

Brave jongen, trouwe vriend

Zoë en haar levenswerk

Over onze kleine grote Zoë kan ik wel een boek schrijven. We spreken al sinds ze een paar maanden oud is over haar als 'het knappe kind'. Omdat ze van begin af aan zo braaf meedoet met de roedel. Zonder veel speciale instructies, heeft ze 'gewoon' opgepikt wat de bedoeling is. "In Rome, do as the Romans do", dat is Zootje ten voeten uit. "Oh, bedoel je dat, nou, dan doe ik dat toch"- met haar stoere onverschrokken smoel kijkt ze ons aan en de wereld in. Zoë komt er wel, zoveel was al snel duidelijk!

Stoer en toch nog een beetje klein

Ze kruipt nog steeds graag 's avonds bij tante Janet in de mand, en zit ook erg graag dichtbij ons. Een knuffelaar van de bovenste plank, maar ze kan ook heel knap alleen los in de meidenkamer op de bank liggen.
We noemen haar ook 'de leeuw', want ze heeft enorme manen en een vorstelijk voorkomen. Als ze even alleen de tuin ingaat, of wanneer ze zonder de rest met ons meegaat, heeft ze steevast haar haren rechtovereind, en ze blaft dan vaak vast even voor alle zekerheid. Daarna kroop ze als kleintje graag achter mijn rokken, om te schuilen. Dat wil ze nu nog wel eens. Held op sokken...

A girls night out on the carpet (Rosie, Zoë en Jazz)

Zootje heeft van pups af aan iets met houtblokken. Buiten is een grote houtstapel, en Zoë weet altijd precies welke ze daaruit nodig heeft. Dat is dan niet vanzelfsprekend een van de bovenste blokken. Ze kan daar eindeloos mee bezig zijn. We noemen het haar studie materiaal. Ik weet zeker dat ze het ver gaat schoppen, ze is er doortastend genoeg voor.

Zootje en het aanrecht...

Omdat Zootje zo braaf en aangepast is, vergeet ik vaak dat ze alleen in de keuken niet te vertrouwen is. Ze staat onherroepelijk op twee poten, haar voorpoten en snuit op het aanrecht.
Ze is dan echt de aanstichtster, gooit voor de roedel de appels over de grond... Zelfs onze brave Tessel kreeg ze laatst mee...

Wishstone Absolutely Fabulous wacht op instructies

Op knuffels wordt net zo lang zacht gesabbeld tot de stof uiteen valt. Baguette is haar grootste vriendin en voor Jazz heeft ze ontzag. Alleen voor Jazz. Daar wil ze nog wel eens met een boog omheen lopen. Want Jazz houdt haar er goed onder... Maar samen zwemmen of op de bank liggen doen ze ook.
Onze Zoë heeft de dikste eyeliner van de hele roedel, en in het water is ze het beste in haar element. De roedel is haar veilige en warme basis. Zootje hoort er helemaal bij, onze grote kleine pup-af!

Suzette wacht...

Suzette woont net als Zoë ook een beetje in een roedel (honden). Haar oma Shona en haar tante Teuntje ziet ze elke dag. En nog een leger honden in Bovenkarspel, cursus-honden, jagershonden. Want Suzette is van alle markten thuis. Lekker hangen op de bank met haar mensen en familie, of om zes uur 's morgens het nevelige veld in met de jager; allemaal even leuk. En voor een showtje draait ze haar poot ook niet om, die steelt ze 'gewoon'!

... kijkend naar de vogeltjes

Ze apporteert eenden en de dummies, en ja, met Esther als baasje weet je het wel: voor elke gelegenheid een passende halsband!...

Zo trouw als een...

Alleen thuisblijven kan Suzette prima. Maar mee is natuurlijk leuker, en ze gaat ook overal mee naartoe. Deze stoere dame is namelijk ook een heel lief kind!

Tukje, steunend op Sarah...

Wishstone As Soon As Possible!

Esther mailde me laatst:"Ze (Suzette) is zo lief en groot en klein en mijn vriendinnetje en waakhond... Ze steelt hier compleet de show met haar lieve snoet en Sambabillen. Zo héél anders dan Sarah, maar ook weer zó helemaal deel van mij. Soms lig ik boven in bed, en hoor ik Suzette beneden op de bank keihard snurken; en dan ben ik zó blij dat ze er IS!!"

"Ik heb 'm, hoor!"

Suzette's 1e verjaardagstaart

Yester (Wishstone Angel in Disguise)

Ook kleine Yester is een flinke hond geworden. Ze is nog steeds heel ondeugend, dat was al zo in het nest, we hebben zo om haar streken gelachen!De braafste borst in het nest, was haar broertje Floris, en die ziet ze nog steeds heel vaak, die zorgt vast voor wat tegenwicht... Ze heeft het heerlijk bij haar baasjes in Friesland en haar broertje ook nog vlakbij.
Natuurlijk is Yester ook ontzettend lief en aanhankelijk, zoals al deze belhamels. Dat hebben ze in elk geval van moeder Sugar meegekregen. Vader Stash is ook een schat, een engel met een B ervoor, dus ja, wat wil je met zo'n mix van genen...

Yes, een grote bengel

Het kleinste pupje uit Sugar's nest was Noortje. Dat zou nu niemand meer geloven! Wishstone Appelation Controlée laat zien dat wat er genetisch inzit, er ook uitkomt.

Noor de knuffelkoningin

Noortje geniet van het goede leven in haar roedel. Drie kinderen om mee te spelen, drie maatjes om mee te knuffelen, om te troosten en me te spelen. Het ene baasje koos een roze riem en halsband met stippen voor kleine Noortje, waar het andere baasje eigenlijk niet mee over straat wilde, aanvankelijk. Maar ja, naast zo'n zwarte rots in de branding, valt elk roze lijntje in het niet...

Kusjes voor Noortje...

Noor heeft een eigen stoel, al sinds ze kleine Noortje was. Een leren stoel, een stoel op stand. Daarin zit ze graag, vaak ook in gezelschap van één van de kinderen.

Hier is Noor nog Noortje

Marieke mailt me over Noor:" Ze is zo ontzettend lief, maar (en dat vind ik wel heel grappig en leuk) is ze ook ontzettend eigengereid en zet ze door tot ze het zo heeft als zij het hebben wil". Dat is denk ik heel kenmerkend voor deze pups van Sugar en Stash: ze zijn ontzettend lief en zacht, maar er zit wel een kop op! En dat maakt ze nu juist zo eigen.

Lieve kanjers en lieve mensen van de Wishstones, ik heb van jullie genoten vorig jaar. Wat waren we gelukkig met ons nestje. En het is een fantastisch gevoel dat ik krijg als ik jullie nu zie. Sterk en nog maar half uitgegroeid, nog volop in knop en toch al zo bloeiend. En helemaal verstrengeld in jullie leven overal door het land verspreid, met jullie mensen! To be continued...

Vanaf haar stoel houdt Noortje de boel in de gaten

Sugar's Wishstones, oktober 2009