Thursday 11 November 2010

Coup de Coeur: Rosie's C-nest


Moeder Rosie met Cassandra Rose (10 november)

Ze zijn alweer 11 dagen oud, de kleintjes van Rosie en Louis. De dag voordat Rosie's weeën begonnen, had Janet maar vast een enorme kuil in de tuin gemaakt. Dat is traditie. Janet snuift het denk ik op, de lucht van kleintjes die er bijna aankomen. Ze had er heel wat tijd en energie aan besteed, hijgde en zat onder het zand en keek ons aan met een blik van 'Ik kan het ook niet helpen, dit is sterker dan ikzelf, dit moet ik doen!'...

'Gedeelde smart is halve smart': Jazz steunt Rosie

Rosie zelf had toen nog geen graaf-neigingen. Ze lag binnen uit te buiken. Haar buik zat haar duidelijk dwars en ze verdroeg de anderen niet meer om zich heen. Op Jazz na, die broederlijk mee zuchtte en steunde. (Inmiddels vervolmaakt Rosie dagelijks de kuil die Janet voor haar begon!)

Rosie en haar pups, 9 november

Het werd een lange zit, een zware bevalling, die eindigde in een keizersnee. Rosie heeft haar 7 pups vanaf het begin liefdevol verzorgd, duidelijk anders dan de vorige keer. Toen werd ze voor het eerst moeder, en moest ze even wennen, in haar rol groeien. De ervaring van vorig jaar bleek direct. Vakkundig, liefdevol en rustig werd haar eerstgeborene schoongelikt met een grote vanzelfsprekendheid.

1 dag oud

Pas geboren pups zijn relatief lang en 'smal'. Ook wanneer ze een flink geboortegewicht hebben, zoals deze 7. Vanaf de geboorte gaan ze uitbreden, opbollen. Lieve, lekker stevige beertjes zijn het inmiddels. Hun vachtjes glimmen al vanaf het begin, alsof ze opgepoetst worden.

10 dagen oud

Ze drinken gulzig en krijgen steeds meer praatjes, het zijn soms al haast blafjes. Rosie is zorgzaam maar zeker niet overbezorgd. Ze kent mij langer dan vandaag, en weet dat ik toch wel uit mijn bed kom om te kijken wat er aan de hand is. Dan kan zij tot die tijd lekker blijven tukken. Als het nodig is, trommel ik haar wel op, zoiets lijkt ze te denken...

Sleepy heads

Zo is elke moeder een andere moeder, ook moeders die al eerder moeder waren, zijn soms anders bij een nieuw nest. Was Bisous erg 'bazig' en beschermend ingesteld, stuurde ze Ollie de hal uit zodat die braverd nu nog nauwelijks de hal durft te doorkruisen, het zal Rosie worst wezen. Haar territorium begint in de puppiekamer, en volgens mij zou ze daar ook geen van de anderen wegsturen. Maar Ol gelooft het nog maar half en loopt omzichtig en een beetje bang door de gang...

"Wat doe je daar?"

De hele roedel is hoogst nieuwsgierig wat er zich achter die dichte deur afspeelt. Janet wil ontzettend graag naar binnen, snuift hoorbaar onder de deur, maar voelt tegelijk ook heel goed dat je respect moet tonen en ruimte moet geven aan de moeder. Zootje kijkt me vragend aan, wanneer ik weer die kant op verdwijn. Allemaal kijken ze me na.

Trotse moeder, 10 november

En Rosie is in haar nopjes met haar 5 zonen en 2 dochters. Tevreden en relaxed. Ze is de bevalling te boven, de koorts is geweken en de energie retour. Twee grote klussen, babies laten groeien in je buik, en ze eruit laten komen, heeft ze erop zitten. Over de opvoeding en verzorging maakt ze zich niet zoveel zorgen. Bovendien, ze heeft kraamhulp (!).

Trotse vader Louis, 11 november

Terwijl Rosie hard moest werken en veel moest doorstaan, rent vader Louis door de overijselse bossen. Ach ja, hij wordt wel vaker vader. Maar zijn prachtige genen koesteren wij en zo is hij absoluut bij ons!

Puppies... Kanjers wat zijn jullie welkom!