Sunday 6 February 2011

Jazz Party


Vijf Jaar Jazz!

22 januari was Jazz jarig, en natuurlijk hebben we bij haar 5e verjaardag stilgestaan. Ze had een slinger om, en die droeg ze met een grote waardigheid. Bibi liet 'm heel, hetgeen ik niet verwacht had. Ze heeft er twee dagen mee rondgelopen, maar toen vond Zoë het mooi geweest en was hij stuk.

Janet met haar eerst geboren dochter Jazz (er zitten nog 8 pups in!)

Jazz, mijn liefste grote helper. Jazz kan alles. Trainen als een verlengstuk van mezelf, de trein in, de bus, de auto. Hoe klein het plekje ook is, Jazz past erin, als betekent dat ze dan bij mij kan zijn. Jazz houdt de roedel bij elkaar en zo nodig onder de duim. Jazz troost en maakt je aan het lachen. Jazz kent heel veel woorden. Soms vragen we ons af, wanneer ze gaat praten. Jazz loopt geduldig rondje na rondje door de tuin aan een riem, als kinderen haar graag willen uitlaten. Jazz, er is zoveel Jazz dat ik er een boek over kan schrijven. Jazz is one of a kind. Jazz heeft iets extra's. Jazz heeft een streepje voor.

Jazz en Shona, 2 februari 2006

Jazz is de eerstgeborene van negen pups. Toen ze 10 dagen oud was, en Shona net bevallen was van 1 dode pup, was ze al een helper. Shona's lijf en psyche waren klaar om pups te verzorgen en voeden, maar die had ze niet. Janet had een nest van 9 jonge pups, en dus nam ik Jazz uit het nest en legde haar bij Shona. Die werd er rustig van, en ook Jazz was heel tevreden. Toen ze later weer terug ging naar haar mams, zusjes en broertjes, nam Janet haar natuurlijk weer terug.

Jazz met Bisous' dochter Guusje, april 2008

Jazz hielp ook Bisous, toen die haar eerste nestje had. Guusje was een zwemmertje en had extra oefening nodig. Jazz was mijn trouwe assistent.

Jazz steunt Bren in diens laatste uur (aug 2008)

Toen Bren , 15,5 jaar oud, echt niet meer kon, en we afscheid moesten nemen, week Jazz niet van haar zijde. Samen zaten ze buiten te wachten op het einde.

Jazz en ik: twee handen op een buik! (Schier, zomer 2010)

Jazz heeft vele missies gehad en helper zijn is haar tweede natuur. Wij horen bij elkaar, Jazz en ik, altijd en overal. Ze heeft gratie, ze heeft stijl. Een echte lady. Maar ze staat ook heel dichtbij de natuur, ze is een oer-beest. Daarom is ze ook zo goed in de roedel, ze voelt alles feilloos aan.

Jazz en Joris, zomer 2009

Naast roedelleider is Jazz ook een echte mensen hond. Wie haar dierbaar zijn, houdt ze goed in de gaten en knuffelt ze graag overvloedig. Maar ze grijpt ook in wanneer ze dat nodig vindt. Dan springt ze plotseling bij me op schoot, en dat kan ze heel goed, als een veertje. Je moet ook niet tegen mij schreeuwen of zo, dat vindt Jazz niet in de haak, dan kijkt ze met een schuin hoofd en blijft ze in de buurt.

Jazz en Lidewij, feb 2009

Ze is een natuurlijke leider, een geboren leider. En als echte leider kan ze zich ook heel goed in de schaduw opstellen, rustig houden, afwachten en voor anderen plek maken. Ze eet ook als laatste. Ze zit geduldig naast me, terwijl ik voor iedereen het zijne klaarmaak. En dan pas komt zij. Ze is de onderdanigheid zelf naar haar mensen toe. Zij kent de rangorde als geen ander.

Jazz: geboren leider, aanvoerder, zelfs in rust

Ze is de rust en ze is vurig, vol temperament. No one messes with Jazzy. Maar ze kan zich ook op haar rug draaien en Bibi uitnodigen voor een spelletje. Iedereen in de roedel heeft respect voor haar, accepteert haar vanzelfsprekend als meerdere, sommigen hebben veel ontzag voor haar en allemaal houden ze van haar. Ze is speels en duidelijk, ze is van alle markten thuis.

Jazz heeft een groot hart (4e verjaardag, 2010)

Laatst vroeg iemand me wanneer Jazz roedelleider is geworden. Er was geen moment, geen overdracht van de macht. Jazz had als pup al heel goed door hoe alles werkte, in de mensen- en hondenwereld. Ze heeft, zoals elke geboren leider, een neus voor de verhoudingen. Ze voelt alles aan en dat is altijd zo geweest.

Jazz en Tessel aan het werk, okt 2010

In het water heeft Jazz soms iets teveel vuur... Als er een stok wordt gezocht, een bal of een dummie, dan moet ze die pakken. Dan kent ze geen genade. Dan zwemt ze over Tessel en de anderen heen, ze onder water duwend. Proestend en gedesoriënteerd komt onze boom van een vent dan weer boven. Het tweede rondje laten Tes en anderen dan aan zich voorbij gaan. Daar bedanken ze voor. Genoeg is genoeg. Maar voor Jazz is het nooit genoeg!

Jazz: dat is temperament, power, waardigheid, toegewijde devotie
in het water en daarbuiten

De after party: Zootje, Cato en Jazz

Jazz had een feestslinger om haar hals, maar zij is de feestslinger om mijn hals. Zij is mijn helper, mijn soulmate, mijn co-piloot.

Vijf jaar zijn Jazz en haar broers en zusjes nu en bij deze wensen we hen allemaal een heel gelukkig nieuw levensjaar!