Friday 8 November 2013

Tanken, Tukken en Tijgeren


Even kamperen want de werpkist wordt verschoond...

De werpkist is letterlijk en figuurlijk 'the hottest place to be' in ons huis. Met vloerverwarming onder het vetbed, een warmtelamp erboven en natuurlijk Cato's warme moederlijf, kunnen de pups niet anders dan rozig zijn. Soms liggen ze te puffen en een enkele keer echt te protesteren van de hitte. Dan maken ze klagende bozige kef-kreten. Dan moet ik de boel een beetje bijstellen. Vrijwel meteen liggen ze dan weer tevreden te slapen.

Slaapje op z'n zij

Ze zijn enorm gegroeid sinds hun geboorte, deze Acht van Cato. Ze heeft gelukkig veel melk en geen enkele last van de keizersnee. Trouw en punctueel is ze, moeder Cato. In en uit de werpkist gaat ze, en meestal wisselt ze ook nog per zij (zodat alle borsten worden leeggezogen). Een ervaren moeder die geen ervaring nodig had om dit vak goed uit te oefenen; een natuur talent, een oer moeder.
Zeer tevreden ligt ze tussen haar babies. Dat is echt een genot om te zien!

Alle 8 op een rij, dat regelt Cato zelf!

Vanaf de eerste avond tijgeren de pups door de werpkist; toen ik de eerste nacht tegen de opening van de werpkist aanlag met mijn matras (omdat ik het schuifdeurtje niet dicht wilde doen om te voorkomen dat Cato met keizersnee zou springen), tijgerde er zo een pup op mijn kussen. Zachte landing gelukkig en de kleine lag meteen weer tussen de anderen, maar zo bewegelijk zijn ze dus vanaf het eerste uur geweest. En gebleven.

Upside down

De hoeken van de werpkist zijn favoriete bestemmingen. En de kussen-rollen die in de werpkist liggen, zijn ook net als in ieder nest erg in trek. Je kunt er ook heerlijk onderste boven op hangen. Beetje stretchen, beetje dromen, tot je slaapt.  Buikjes omhoog alsof de warmtelamp de zon is, zien we ook veel.
Ik zweer het; zo gaan ze zelf liggen!

En soms hebben die buikjes donkere hickey's, echte zuigzoenen omdat een andere pup de buik van een broertje of zusje in een hongerige bui aanzag voor een tepel. Ik heb er trouwens ook alweer een, zo'n zuigzoen. In mijn hals, want ze sabbelen ook graag aan mijn vingers, lippen, hals... Het zijn passionele puppies!

5 dagen oud en zo perfect...

Ook Cato zit onder de zuigvlekken want de pups zuigen soms uit alle macht net naast een tepel (omdat alle tepels al bezet zijn). Als ik ze dan los probeer te trekken, hoor je echt "plop!" als het vacuum wordt opgeheven. Sterk zijn ze ook, Cato's kleintjes...

Beauty sleep

De pups proberen al af en toe op hun achterbenen te staan en strompelen dan een stapje of drie met hun buikjes van de grond. Tot ze weer omvallen. Maar er wordt geoefend en getraind met volle inzet!
Ook de oogjes beginnen te kieren. Het duurt niet lang meer en dan zijn de oogjes en oortjes open, en de tijgertjes verdwenen.

Familie Bolbuik buikt uit

We zijn hier met 10 volwassen labradors en er wordt hier veel gelopen, gezwommen, gespeeld en getraind. Maar nergens wordt zo hard gewerkt als in de werpkist. Nergens worden dagelijks zoveel stapjes gezet als daar. Ook al tijgeren ze nog, ook al tukken ze maar. Schijn bedriegt; wacht maar...


Cato: zo trots als een pauw. Een moeder met een missie