Friday 3 April 2015

Janet's Kluif-feest


Een bot met een Grote B!

Janet is afgelopen zaterdag 12 jaar geworden. Dat is een hele respectabele leeftijd voor een labrador, en zoals elke verjaardag is het een moment om stil te staan bij het geluk dat ze is en dat ze ons brengt.
Janet is erg geliefd door jong en oud in onze roedel. Ze is onze pensionada, en zo gedraagt ze zich ook meestal. Ze ligt veel op de bank, het liefste met een kussen onder haar hoofd, dat ze eerst met haar voorpoten modelleert zoals zij het hebben wil. En dat komt heel nauw; ze weet precies hoe het moet; ze heeft het natuurlijk ook al 12 jaar kunnen perfectioneren...

Zon en een zalig botje!

Ze is een beetje doof, waardoor ze soms niet meer in de keuken staat als er gekookt wordt. Ze slaapt door de geluiden heen en merkt niet op dat anderen zich wel naar de keuken spoeden. Maar als pensionada heb je speciale privileges en rechten; dus het lekkers komt naar haar toe.
Ze wandelt nog graag maar de oersterke Janet die ze was, is ze niet meer, alles moet een beetje kalmer aan, en dat is ook logisch als je 12 bent.


JennyBee rolt dagelijks en al jaren en jaren, meerdere malen op haar rug rond, het liefst buiten, sneeuw of regen maken haar niets uit. Lekker rollen, haar 4 flinke poten de lucht in. Dan is ze net weer een jonge hond, al is het waarschijnlijk inmiddels senioren yoga.


Typerend voor onze JennyBee is ook haar 'op slot'-gaan. Wanneer ze op de bank ligt en jij er wil zitten, en zij wil niet weg of ze snapt niet wat de bedoeling is, dan 'bevriest' ze. Verstijft ze. Kan ze niet meer in de voor-of achteruit. Geen land meer mee te bezeilen dan... Geduldig en liefdevol vertrouwen over haar uitgieten is het enige wat dan helpt. Malle Goudhaartje...




Pups en jonge honden vindt ze nog steeds leuk, maar er komt altijd een moment dat er een luid WOEHOE!!!! weerklinkt. Dan hoor ik Ollie blaffen, het is precies de blaf van haar pappie. En dan is het genoeg, klaar! Van die blaf is iedereen onder de indruk, jonge honden en jonge mensen, dus het heeft effect.

Dit bot geeft Bibi vleugels!

Bevallingen blijven Janet onverminderd intrigeren. Hoewel haar baarmoeder in 2011 is verwijderd omdat ze baarmoeder ontsteking had, is haar instinct nog helemaal intact. Haar snuiven langs de drempel van de puppiekamer is er elke keer weer nadat het wonder zich achter die deur heeft voltrokken. De berg was, handdoeken waarmee de net geboren pups worden drooggewreven, wordt door JennyBee ook zorgvuldig besnuffeld. En steevast probeert ze de puppiekamer in te mogen. Goudhaartje blijft een oermoeder, die de pupjes zorgvuldig een voor een besnuffelt en poetst, baarmoeder of geen baarmoeder.

Bieb met haar bot...

Janet heeft zoveel lieve mooie kinderen voortgebracht. Mijn aller liefste Jazz. En nog 23 andere zwarte en gele kanjers, waarvan er in elk geval een paar net zulke helpers voor hun mensen zijn als mijn Jazz voor mij.


MamaLou heeft zich ook even van haar pups kunnen losmaken voor de party!

Ze is zo trouw als een hond. Trouwer worden ze niet gemaakt. Lief en zachtaardig, maar als het moet gaat deze dame voor me door het vuur, daar twijfel ik niet aan! Ik heb het zelfs een jaar of 9 geleden ervaren. Ik wandelde in het donker met een deel van de roedel, toen nog in Groningen. Er was een vervelende meneer en Janet stond vlak naast me, en gromde duidelijk hoorbaar. De man in kwestie dreigde me in het water te duwen, en alles wat ik zei, was "ik zou het niet doen". Ik was de rust zelve, want Janet zorgde voor mij en de rest. En met effect; wij konden onze wandeling veilig voltooien.

LouLou 

Janet heeft ons zoveel gegeven en doet dat nog altijd, elke dag.
En juist daarom was het afgelopen zaterdag groot feest. Met enorme botten. We hadden een 12 year bone party hier in de tuin! En iedereen genoot er volop van. 's Avonds was de hele roedel voldaan en moe. 

Zij aan zij

Het was even werken, en wat een pret! Sommige botten waren zo zwaar dat de honden ze nauwelijks in hun bek konden dragen. Zoo groot en zoo lekker! Een echte gourmet party voor ons Goudhaartje, die nog een prima gebit heeft en dus ongehinderd door haar jaren kon kluiven. Echt genieten was het,  van kop tot staart! 
En zo gaan we verder, haar 13e jaar in, stap voor voor stap en dankbaar.

Janet stapt stoer door!